ПРОЄКТ
Умови
проведення обласного конкурсу з музично-теоретичних дисциплін
та музичної літератури серед учнів мистецьких шкіл
І. Загальні положення
Обласний конкурс з музично-теоретичних дисциплін та музичної літератури серед учнів мистецьких шкіл проводиться управлінням культури, з питань релігій та національностей облдержадміністрації, Обласним науково-методичним центром культури (далі – Конкурс).
ІІ. Мета Конкурсу
1. Зацікавлення учнів дисциплінами музично-теоретичного циклу, підвищення рівня їх знань, розвитку творчих навиків, оцінки методичної роботи викладачів.
2. Основні завдання Конкурсу:
виявлення найбільш обдарованих дітей в галузі музично-теоретичних дисциплін та музичної літератури серед учнів мистецьких шкіл області;
відбір кандидатів для навчання у Волинському фаховому коледжі культури і мистецтв імені І.Ф. Стравінського Волинської обласної ради.
ІІІ. Учасники Конкурсу
1. У конкурсі беруть участь учні мистецьких шкіл.
2. Вікові категорії:
І категорія – 5-6 класи (6-річний термін навчання);
ІІ категорія – 7-8 класи (8-річний термін навчання).
3. Номінації:
Сольфеджіо: музичний диктант, слуховий аналіз, творче завдання;
Музична література: письмова вікторина, завдання в тестах.
ІV. Умови проведення Конкурсу
1. Всі тури Конкурсу повинні відбуватися з дотриманням карантинних вимог.
2. Конкурс проводиться у три тури:
І (відбірковий) тур – у всіх мистецьких школах області до 30 березня 2021 року.
ІІ (регіональний) тур – у базових школах за таким графіком:
Володимир-Волинська музична школа, Ковельська школа мистецтв, Луцька музична школа № 1 імені Фридерика Шопена, Луцька музична школа № 2, Луцька музична школа № 3 – 06 квітня 2021 року.
На ІІІ (заключний) тур від кожної базової школи направляється не більше чотирьох конкурсантів у кожній з категорій.
ІІІ (заключний) тур – у Волинському фаховому коледжі культури і мистецтв імені І.Ф. Стравінського Волинської обласної ради 14 квітня 2021 року. Початок о 10.00 годині.
3. Заявки (згідно з додатком) на ІІІ (заключний) тур та звіти про ІІ (регіональний) тур подаються до 08 квітня 2021 року за адресою: Обласний науково-методичний центр культури, 43025, м. Луцьк, вул. П’ятницька гірка, 16. Контактні телефони: 771 039, тел./факс 723 546. E-mail: nmckv@ukr.net
За достовірність даних на учасників ІІІ (заключного) туру Конкурсу відповідає директор базової школи.
V. Програмні вимоги Конкурсу
Сольфеджіо.
6-річний термін навчання
1. Одноголосний диктант (10 програвань, 25 хвилин).
прості розміри, синкопи, пунктирний ритм;
натуральний мажор, 3 види мінору (в т.ч. у поєднанні).
2. Слуховий аналіз – акустичні ряди та гармонічна послідовність в межах програми (15 хвилин) містить наступні завдання:
1) прості інтервали (12 співзвуч, 3 програвання);
2) акорди (12 співзвуч, 3 програвання):
мажорний і мінорний тризвуки з оберненнями;
малий мажорний септакорд з оберненнями;
двічі зменшений септакорд;
3) акордова послідовність без ритмічної організації (3 програвання):
головні тризвуки з оберненнями ;
D7 з оберненнями;
зм.VІІ7.
3. Творче завдання (15 хвилин): завершити даний музичний фрагмент.
(до заданого 1-го речення дописати 2-ге).
Кожне завдання оцінюється за 12-бальною системою.
8-річний термін навчання
1.Одноголосний диктант (10 програвань, 25 хвилин)
складні розміри (44, 68), синкопи, особливі види ритмічного поділу;
натуральний і гармонічний мажор та 3 види мінору (в т.ч. у поєднанні);
хроматичні звуки (в т.ч. взяті і кинуті стрибком);
відхилення у тональності І ступеня споріднення.
2. Слуховий аналіз – акустичні ряди та гармонічна послідовність в межах програми (15 хвилин) містить наступні завдання:
1) прості інтервали (12 співзвуч, 2 програвання);
2) акорди (12 співзвуч, 2 програвання):
4 види тризвуків, із них мажорний і мінорний – з оберненням;
малий мажорний септакорд з оберненням;
малий мінорний, малий зменшений та двічі зменшений септакорди;
3) акордова послідовність у формі періоду з ритмічною організацією (3 програвання):
головні тризвуки з оберненнями;
D7 з оберненнями;
ІІ7 та VІІ7 .
3. Творче завдання (15 хвилин):
Завершити даний музичний фрагмент.
Кожне завдання оцінюється за 12-бальною системою.
Письмова вікторина з музичної літератури (10 фрагментів).
6-річний термін навчання
1. Й. Гайдн. Симфонія №103 «З тремоло литавр», Еs: теми вступу, ГП, ПП І ч.
2. В. А. Моцарт. Симфонія №40, g : ГП, ПП І ч.
3. Л. ван Бетховен. Симфонія №5, с : ГП, ПП І ч., ГП фіналу.
4. Й. С. Бах. «ДТК», прелюдії і фуги №1,С, №2, с. Органна токата і фуга, d.
5. Ф. Шуберт. Вокальний цикл «Прекрасна мельниківна»: №1, 2, 20; «Незакінчена симфонія», h : теми вступу, ГП, ПП І ч.
6. Ф. Шопен. Полонез №3, А. Мазурка №49, а. Вальс №7, сіs. Прелюдія №20, с. Етюд №12, с.
7. Е. Гріг. «Пер Гюнт»: 4 пʼєси І сюїти, «Пісня Сольвейг».
8. М. Мусоргський. Фортепіанний цикл «Картинки з виставки»: Прогулянка, «Балет невилуплених пташенят», «Хатинка на курячих ніжках».
9. М. Римський-Корсаков. Опера «Снігуронька»: хори «Раным-рано», «Свет и сила», арія Снігуроньки «С подружками», каватина Берендея, третя пісня Леля.
10. П.Чайковський. Опера «Євгеній Онєгін»: арія Ольги, сцена листа Тетяни – «Пускай погибну», «Кто ты , мой ангел», арія Лєнського. Симфонія «Зимові мрії» g : ГП і ПП І ч., вальс з ІІІ ч. Фортепіанний цикл «Пори року»: «Підсніжник», «Баркарола», «Осіння пісня».
11. Симфонія невідомого автора, g : ГП І ч., ОТ ІІІ ч. (менует), ГП фіналу.
12. М. Калачевський. Українська симфонія, а : ГП і ПП з І ч. і з фіналу.
13. С. Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм»: «Місяцю ясний», «Ой, щось дуже загулявся», «Відкіля це ти узявся», «Гей, Одарко», «О мій друже», «Блаженний день», «Там за тихим за Дунаєм».
14. М. Лисенко. Опера «Тарас Бульба»: «Ой кряче ворон», «Душа тремтить», «Гей, літа орел», «Горе, горе на Вкраїні», «Гей, не дивуйте», «Що у світі є святіше».
15. М. Леонтович. Хорові обробки укр. нар. пісень – «Над річкою бережком», «Козака несуть», «Пряля», «Дударик», «Щедрик».
Завдання в тестах (10 тестів).
1. Приналежність композиторів до певної епохи чи мистецького напрямку, національної композиторської школи.
2. Визначення авторів музичних творів, жанрів музичних творів, розмежування жанрів вокальної та інструментальної музики, народних і класичних танців, інструментів симфонічного оркестру, народних інструментів.
3. Знання музичних форм (від куплетної чи періоду – до циклічної в симфонії чи концерті), розуміння малих і великих музичних творів.
4. За текстом – визначення вокального твору або оперного фрагмента, його автора-композитора, автора-поета (пісень, солоспівів чи романсів), оперного номера (арія, вид ансамблю, хор), оперного персонажа і його голосу.
5. Тональності симфоній, ГП і ПП І-х частин, ГП фіналів.
Письмова вікторина з музичної літератури (10 фрагментів).
8-річний термін навчання
1. Й. Гайдн. Симфонія №103 «З тремоло литавр», Еs : теми вступу, ГП, ПП І ч., ГП фіналу.
2. В. А. Моцарт. Симфонія №40, g : ГП, ПП І ч., ОТ ІІІ ч. (менует).
3. Л. ван Бетховен. Симфонія №5, с: ГП, ПП І ч., 2 теми ІІ ч., ОТ ІІІ ч., ГП фіналу.
4. Й. С. Бах. «ДТК», прелюдії і фуги №1, С, №2, с. Органна токата і фуга, d.
5. Ф. Шуберт. Пісні «Лісовий цар», «Шарманщик» (з вокального циклу «Зимовий шлях»), вокальний цикл «Прекрасна мельниківна»: №1, 2, 20; «Незакінчена симфонія», h: теми вступу, ГП, ПП І ч.
6. Ф. Шопен. Полонез №3, А. Мазурка №49, а. Вальс №7, сіs. Прелюдія №20, с. Етюд №12, с.
7. Е. Гріг. «Пер Гюнт»: 4 пʼєси І сюїти, «Пісня Сольвейг».
8. М. Мусоргський. Фортепіанний цикл «Картинки з виставки»: «Прогулянка», «Гном», «Балет невилуплених пташенят», «Хатинка на курячих ніжках», «Богатирські ворота».
9. М. Римський-Корсаков. Опера «Снігуронька»: хори «Раным-рано», «Свет и сила», арія Снігуроньки «С подружками», каватина Берендея «Полна чудес», пісня Леля «Туча со громом», сцена танення – «Но что со мной».
10. П. Чайковський. Опера «Євгеній Онєгін»: вступ до опери, дует Тетяни і Ольги «Слыхали ль вы», арія Ольги, сцена листа Тетяни – «Пускай погибну», «Кто ты, мой ангел», арія Лєнського, дует Лєнського і Онєгіна. Симфонія «Зимові мрії» g: ГП і ПП І ч., вальс з ІІІ ч, ПП з фіналу. Фортепіанний цикл «Пори року»: «Підсніжник», «Баркарола», «Осіння пісня».
11. Симфонія невідомого автора, g: ГП, ПП І ч., ОТ ІІ ч., ОТ ІІІ ч. (менует), ГП фіналу.
12. М. Калачевський. «Українська симфонія», а: всі 7 тем симфонії і народні пісні в їх основі.
13. С. Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм»: «Місяцю ясний», «Ой, щось дуже загулявся», «Відкіля це ти узявся», «Ти гуляєш», «Гей, Одарко», «Тепер я турок», «О мій друже», «Блаженний день», «Там за тихим за Дунаєм».
14. М. Лисенко. Опера «Тарас Бульба»: «Ой кряче ворон», «Душа тремтить», «Гей, літа орел», «Горе, горе на Вкраїні», «Гей, не дивуйте», «Що у світі є святіше», «Що ти вчинив».
15. М. Леонтович. Хорові обробки укр. нар. пісень – «Над річкою бережком», «Козака несуть», «Пряля», «Дударик», «Щедрик».
Завдання в тестах (10 тестів).
1. Приналежність композиторів до певної епохи чи мистецького напрямку, національної композиторської школи.
2. Визначення композиторів з першорядними досягненнями – в оперній творчості, в симфонічній творчості, у вокальній (пісня, романс, кантата, ораторія) чи фортепіанній музиці.
3. Визначення авторів музичних творів, жанрів музичних творів, розмежування жанрів вокальної та інструментальної музики, народних і класичних танців, інструментів симфонічного оркестру, народних інструментів.
4. Знання музичних форм (від куплетної чи періоду – до циклічної в симфонії, сонаті чи концерті), розуміння малих і великих музичних творів.
5. За текстом – визначення вокального твору або оперного фрагмента, його автора-композитора, автора-поета (пісень, солоспівів чи романсів), оперного номера (арія, вид ансамблю, хор) і дії чи картини опери, оперного персонажа і його голосу.
6. Визначення літературних творів – основи оперних лібрето.
7. Тональності симфоній, ГП і ПП І-х частин, тональні плани симфоній (тональності усіх 4- частин).
VІ. Журі Конкурсу
1. Голова журі І (відбіркового) туру – директор мистецької школи, члени журі – викладачі відділу музично-теоретичних дисциплін.
2. Голова журі ІІ (регіонального) туру – викладач Волинського фахового коледжу культури і мистецтв імені І.Ф. Стравінського Волинської обласної ради, члени журі – завідувачі відділами, викладачі музично-теоретичних дисциплін.
3. Для оцінювання конкурсних завдань учасників ІІІ (заключного) туру утворюється журі, до складу якого входять авторитетні фахівці в галузі культури і мистецтв.
VІІ. Нагородження учасників
1. Переможцем Конкурсу є учасник, який отримав першість у двох номінаціях, лауреатами – учасники, які зайняли І, ІІ, ІІІ місця.
2. Переможець і лауреати Конкурсу нагороджуються дипломами управління культури, з питань релігій та національностей облдержадміністрації.
3. Всі інші учасники Конкурсу нагороджуються подяками Обласного науково-методичного центру культури.