Міністерство культури України
Громадська Рада директорів обласних центрів народної
творчості
Ми чуємо
тебе, Кобзарю, крізь століття…
Збірник сценаріїв тематичних
культурно-мистецьких заходів, присвячених 200-річчю від дня народження
Тараса Шевченка
Рівне, 2014
Передмова
Збірник сценаріїв
тематичних культурно-мистецьких заходів, присвячених 200-річчю від дня
народження Тараса Шевченка «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…» є
актуальним для сьогоднішнього часу. Зміст матеріалів висвітлює не лише життєвий
і творчий шлях поета, художника, пророка, але й акцентує увагу на важливих
питаннях, які хвилювали і хвилюватимуть людство в минулому та майбутньому.
Коли в
Україні і прогресивному світі іде активна підготовка до відзначення славного ювілею
генія, надіємося, що високохудожні мистецькі твори Т.Г.Шевченка та інших
авторів використають працівники культури у художньо-мистецьких заходах, які сприятимуть
формуванню у відвідувачів духовних і художніх смаків, поваги до української
культури, мови, культурно-мистецької спадщини поета.
«ВИСОКА
СИЛА КОБЗАРЕВИХ СТРУН»
Літературно-драматична
композиція
1 ведучий:Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду.
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
2 ведучий: Щиро
матір і дитину
Він прославив серцем чистим,
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим.
1 ведучий: Тарас Шевченко… Такий великий, що бути більшим уже не
можна. Як Україна. Як світ.
2 ведучий: Сьогодні ми святкуємо 200-річчя від дня народження
великого Кобзаря Тараса Григоровича Шевченка Він безсмертний, як саме життя,
тому став нашою долею і заповітом, а на сторожі правди, любові і честі стоїть
його слово.
Читець: Спасибі, земле, що ти родиш хліб,
Спасибі, земле, що на Україні
Колись давно з убогої хатини
Тарас великий вирушив у світ.
Читець: І в слово ніжне й гнівне перелив
Снагу свою, і віру, і надію,
Він не зломився і не відступив,
А став борцем своєї України.
Виконується пісня на слова Т.Г.Шевченко «Думи, мої думи».
1 дія. «Поетова молодість»
1 ведучий: Тарас Шевченко. Він був сином кріпка, а піднявся у своїй
геніальності до найвищих вершин народного духу. Він не мав власної оселі, був
безрідним сиротою, а став гордістю й неоціненним скарбом духовної культури
українського народу й оселився в його серці як найрідніший і найдорожчий син.
2 ведучий: А прожив усього 47 років, із них – 24 роки в кріпацькій
неволі, а 10 – у казематі на засланні.
Виходить юний Шевченко.
Шевченко: Історія
мого життя є частиною історії моєї Батьківщини.
Декламація вірша Т.Шевченка «Якби ви знали,
паничі» від початку до слів «У наймах сестри й умрете».
За сценою лунає мелодія «Ой, не шуми, луже».
Співає бандурист.
Окраїна села. Під кущем терену сидить
старий, але ще міцний селянин-кріпак Іван Шевченко, поруч з ним – онук підліток
Тарас. Дід Іван дошиває бриля, час від часу приміряючи на онукові. Тарас малює.
Іван: Тарасе, а піди-но перевір, чи ягнята до царини не заскочили.
Як наробить шкоди , дістанеться від економа…
Тарас побіг. Тим часом з’являється дівчинка
Яринка з вузликом в руках. Придивляється стурбовано навкруги, від сонця долонею
прикривається, когось пильно шукає.
Яринка (голосно): Тарасику-у!
Іван (лагідно): І чого б ото зненацька горло
дерти на всенький степ?
Яринка: Ой, це ви
, дідусю?
Іван: та вже ж не
пень.
Яринка: А я й не
помітила відразу. (Біжить до діда).
Іван: Не
помітила.
Яринка:Здраствуйте, дідусю! (Б’є дідові чолом).
Іван: Здорова
була. Онучко!
Яринка: Чи не
проходив часом до вас Тарасик?
Іван: А навіщо
тобі братик Тарасик отак раптом знадобився?
Яринка: Ой дідусю, мені лячно-лячно за нього (Сідає біля діда). Мачуха казали (таємниче), що Тарасик таке наробив! І лають його, і клянуть, аж
страх бере (удаючи репетування розлюченої
мачухи). «Де це видано. Де це чуваної!! Отак поглумитися над божим
чоловіком! Нехай, нехай-но тільки навернеться до хати отой шибеник, я на ньому
всі рогачі поб’ю!...».
Тим часом Тарасик вже пробрався з терника й
опинився в Яринки за спиною. Вона не бачить брата, який зненацька ззаду затуляє
їй очі.
Яринка: Ой, хто
це?
Іван: А ти
вгадай.
Яринка: Оксанка!
Тарас: От і не
вгадала.
Яринка (радо): Тарасик! Хай тобі абищо, налякав (Тарас сідає поруч). Оце з раннього
рання блукаю. Усе розшукує. Та дарма, їси ось принесла (Подає братові вузлик).
Тарас: Оце ти, Яринко, молодчина! (Бере вузлик, розв’язує. У вузлику окрайчик житнього хліба. Тарасик
розламує навпіл, подає сестрі). На! Ти ж і сама вже, напевно, їсти хотіла! Сонце ген високо (Яринка бере хліб. Тарас подає шматок,
розламавши навпіл, дідові), їжте діду.
Іван: Спасибі. Сам їж. Я вже поснідав.
Яринка й Тарас починають смачно їсти черствий хліб.
Тарас: Діду, а ви
якось обіцяли про гайдамаків розповісти.
Іван: Та якось і
розповім, коли обіцяв. Щось охоти нема сьогодні.
З’являється старий кобзар з кобзою за плечима.
Кобзар: Добридень, Іване!
Іван (підводиться): День
добрий, Кобзарю! От він вам, онуки, ліпше від мене розповість. Сідай до гурту.
Відпочивай.
Кобзар (сідає): Спасибі. Що ж вам заспівати?
Починає грати і співати «Ой чого ти, дубе».
1 ведучий: Важка
сирітська доля Шевченка була ніби уособленням долі його безталанної України. І
27-річний юнак, викуплений із кріпацтва, глибоко усвідомив потоптану правду
свого народу. У 1840 році поет створив свою геніальну книгу «Кобзар».
У ранніх
творах Шевченка – яскраві картини народного горя.
Вперше в
літературі героєм став сам народ.
Усі сходять зі сцени виконується пісня на
слова Т.Шевченка «По діброві вітер виє».
2 дія «Син волі»
2 ведучий: Незабутнім у житті поета став день 22 квітня 1838 року. У
цей день його друзі, російські й українські культурні діячі (художники Сошенко,
Брюллов, Венеціанов, поет Жуковський) вручили Шевченку відпускну, викупивши
талановитого кріпака з неволі в пана Енгельгарда. Перед Шевченком відкривався
широкий шлях у мистецтво.
Виходить Шевченко.
Шевченко: Все
йде, все минає – і краю немає.
Куди ж воно ділось? відкіля
взялось?
І дурень, і мудрий нічого не
знає.
Живе… умирає… одно зацвіло,
А друге зав’яло, навіки зав’яло…
І листя пожовкле вітри рознесли.
А сонечко встане, як перше
вставало,
І зорі червоні, як перше плили,
Попливуть і потім, і ти,
білолиций,
По синьому небу вийдеш погулять…
Порадь мені ще раз, де дітись з
журбою?
Я не одинокий, я не сирота, –
Єсть у мене діти, та де їх
подіти?
Заховать з собою? – гріх, душа
жива!
А може, їй легше буде на тім
світі,
Як хто прочитає ті сльози-слова…
Сини мої, гайдамаки!
Світ широкий, воля, –
Ідіть, сини, погуляйте,
Пошукайте долі.
Інсценізація поеми «Гайдамаки».
Чути в далині пісню «Місяць по небу ходить», яку співає Кобзар
Читець: Отак, ходе попід гаєм, Ярема співає,
Виглядає; а Оксани
Немає, немає.
Зорі сяють; серед неба місяць
Горить білолиций;
Верба слуха соловейка,
Дивиться в криницю;
На калині, над водою,
Так і виливає,
Неначе зна, що дівчину
Козак виглядає.
Ярема: «Нащо мені врода,
Коли нема долі, нема талану!
Літа молодії марно пропадуть.
Один я на світі без роду, і доля –
Стеблина-билина на чужому полі.
Стеблину-билину вітри рознесуть:
Так і мене люде не знають, де
діти.
За що ж одцурались? Що я сирота.
Одно було серце, одно на всім світі,
Одна душа щира, та бачу, що й та,
Що й та одцуралась».
Читець: І хлинули сльози.
Поплакав сердега, утер рукавом.
Озирається навколо.
Коли гляне:
Попід гаєм, мов ласочка,
Крадеться Оксана
Забув, побіг, обнялися.
Ярема: «Серце!»
Оксана: Серце!
Ярема: «Одпочинь,
моя ти зоре!
Ти з неба злетіла!»(Послав свитку).
Оксана: «Сідай же
й ти коло мене».
Ярема: «Серце
моє, зоре моя,
Де це ти зоріла?»
Оксана: «Я
сьогодні забарилась:
Батько занедужав;
Коло його все поралась...»
Ярема: «А мене й
байдуже?»
Оксана: «Який-бо
ти, єй же богу!» (І сльози блиснули.)
Ярема: «Не плач,
серце, я жартую».
Оксана: «Жарти!»
Ярема: «Бач, Оксано, я жартую,
А ти й справді плачеш.
Ну, не плач же, глянь на мене:
Завтра не побачиш.
Завтра буду я далеко,
Далеко, Оксано...
Завтра вночі у Чигрині
Свячений достану.
Дасть він мені срібло-злото,
Дасть він мені славу;
Одягну тебе, обую,
Посаджу, як паву,
На дзиґлику…
Оксана: «А може,
й забудеш?
Розбагатієш, у Київ
Поїдеш з панами,
Найдеш собі шляхтяночку,
Забудеш Оксану!»
Ярема: «Хіба
краща є за тебе?»
Оксана: «Може, й
є – не знаю».
Ярема: «Гнівиш Бога, моє серце:
Кращої немає
Ні на небі, ні за небом,
Ні за синім морем
Нема кращої за тебе!»
Оксана: «Що се ти
говориш? Схаменися!»
Ярема: «Правду,
рибко!»
Оксана: «Серце
моє, доле моя! Соколе мій милий!
Підвелася й тихо й урочисто пов’язала своєю
хустиною руку Яремі. Звучить пісня «Засвистали козаченьки». Оксана і Ярема
дивляться одне одному в очі.
Оксана: Мій
єдиний…
Не барися, швидше повертайся!
Уклонились одне одному в пояс і Оксана тихо,
як і прийшла, зникла.
Ярема (стоїть з хусткою на руці):
Тут Оксана…Тут весело і в сірій
свитині,
А там, а там… що ще буде?
Може, ще загину!...
Гайдамаки збираються з піснею в лісі. Чути
дзвін.
1-й гайдамака:Цить, лишень… Здається дзвонять…Чуєш? Ще раз…о!
Кобзар (випроставшись): Дзвонили, дзвонили
Пішла луна гаєм!
2-й гайдамака: Беріть
ножі, беріть зброю!
З’являється Залізняк.
Залізняк: Кари
ляхам, кари!
Нехай ворог гине!
Замучені руки розв’язались –
І кров за кров, і муки за муки!
Кобзар виконує пісню «Літа орел».
Читець: Гомоніла Україна, довго гомоніла,
Довго, довго кров степами. Текла –
червоніла...
Текла, текла та й висохла. Степи
зеленіють,
Діди лежать, а над ними кургани
синіють...
І день, і ніч ґвалт, гармати . Земля
стогне, гнеться...
Сумно, страшно, а згадаєш – Серце
усміхнеться!
1 ведучий: У 1843 році 29-річний Шевченко повертається в Україну. І
те, що він там побачив, ще більше вразило його зболене серце.
Шевченко: І я
прозрівати
Став потроху... Доглядаюсь, –
Бодай не казати!
Кругом мене, де не гляну,
Не люди, а змії...
І засохли мої сльози,
Сльози молодії…
Декламація уривку з поеми «Сон» від слів
«Смеркалося... огонь огнем Кругом запалало…» до слів «Гуля наш батюшка,
гуля!Ура!.. ура!.. ура! а-а-а...».
1 ведучий: Наприкінці 1845 року, перебуваючи на Переяславщині, Шевченко
важко захворів. Поета лікував його приятель, лікар Козачковський. Але стан
хворого щоденно погіршувався. Адже від запалення легенів тоді мало хто
одужував.
2 ведучий: І тоді митець відчув потребу сказати останнє слово рідному
народові, закликати його до боротьби за нову, вільну державу. Так з’явився
«Заповіт».
Шевченко (зажурено, поволі, не підводячи голови, ніби
сам до себе):
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій.
Ансамбль продовжує співати «Заповіт».
Шевченко: Схаменіться!
будьте люди,
Бо лихо вам буде.
Розкуються незабаром
Заковані люде,
Настане суд, заговорять
І Дніпро, і гори!
1 ведучий: Міцний організм Тараса Григоровича переміг важку хворобу.
2 ведучий: У Переяславі він створив незабутній образ Ганни – матері-страдниці
у поемі «Наймичка».
Читання кінцевого уривка із поеми.
3 дія. «Караюсь, мучуся, але не
каюся»
1 ведучий: За участь у Кирило-Мефодіївському братстві Шевченка
заарештовують у 1847 році. Попереду десятирічне заслання в пустелі Кос-Арала.
Шевченко (після паузи починає писати):
Лічу в неволі дні і ночі і лік забуваю.
О Господи, як-то тяжко тії дні
минають.
І четвертий рік минає тихенько,
поволі,
І четверту начинаю книжечку в
неволі мережати…(Пауза)
2 ведучий: І знову в поезії Шевченка звучать мотиви боротьби,
протесту, а разом із тим народжуються ліричні, ніжні, задушевні вірші, в яких –
спогади про рідний край, про княжну Варвару Рєпніну, з якою познайомився в
Яготині, на Київщині.
Шевченко: Сонце
заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люди, що одпочинуть,
А я дивлюся... і серцем лину
В темний садочок на Україну.
Схиляється над столом, дрімає. Звучить пісня
на слова Шевченка «Зоре моя вечірняя».
Шевченко: Якби
зустрілися ми знову,
Чи ти злякалася б, чи ні?
Якеє тихеє ти слово
Тоді б промовила мені?
Рєпніна (з’являється):
Коли б ви знали, як кохаю
Як жду я вас із далини
І як ночами виглядаю…
Ви полонили думи й сни,
Кобзарю славний, я й писати
Заради вас розпочала…
Ще як взяли вас у солдати,
Гірку жалобу зодягла.
Шевченко: Моя ти
сестронько єдина,
Який коханий я тобі?
У мене є одна Вкраїна,
Одна турбота в далебі,
До смерті встигнути скоріше
Все недороблене піднять,
Мої убогі діти-вірші
Вкраїні-матінці віддать.
Забудь мене, тобі я вдячний
За всі турботи, за листи.
Тебе любив я, необачний
Перегоріло все… Прости…
Рєпніна: Я знаю. Що моя провина
Моїм прокляттям упаде.
Так от чому таким байдужим
Були ви часом! А мені
Було тоді так гірко, друже, так
боляче в самотині.
Шевченко: Чому ж
прийшли ви в цю пустелю дику?
А вже й листів від вас давно
немає,
Ніхто мене в чужині не згадає.
Рєпніна: Для мене ви і нині, як раніш,
Моя любов єдина і остання.
І я напам’ять знаю кожен вірш,
Який ви залишили на Вкраїні,
І ті, що вийшли в вашім
«Кобзарі».
Здалека шлю квиління вам чаїні,
Молюся вам, немов своїй зорі.
Княжна виходить.
Шевченко (прокидається):
В темниці цій, немов у домовині,
Лише шкребуться миші та щурі…
Який я сон тривожний бачив нині…
Ну, й приверзеться ж справді.
Бере огризок олівця, книжечку на коліна ,
пише:
Благаю Бога, щоб світило…
Бо на позорище ведуть
Старого дурня муштрувати,
Щоб знав, як волю шанувати,
Щоб знав, що дурня всюди б’ють...
(задумавшись)
І щоб збудить химерну волю,
Треба миром, громадою
Обух сталить та добре вигострить
сокиру
Та й заходиться вже будить…
(Пауза)
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі.
4 дія. «Вічно живий»
1 ведучий: Знесилений,
хворий повернувся поет після довгих років заслання в Петербург. Самотній,
невтішний, він знову тужить за Україною. Йому байдуже, як складеться його доля,
але майбутнє рідного народу залишається провідною темою його поезій.
2 ведучий: Але не судилося великому кобзареві доживати в Україні.
Він помер у Петербурзі 10 березня 1861 року. Йому щойно виповнилося 47 років.
Але фізична смерть змінилась вічним безсмертям, яким удостоюють поета вдячні
покоління.
Читець: Над широким Дніпром у промінні блакить.
І висока, і тиха могила.
В тій могилі співець незабутній
лежить,
Що народу віддав свої сили.
Що народу віддав своє серце й
пісні,
Свої мрії про зорі досвітні.
А навколо лани вдалині, вдалині
розлетілись, як птиці блакитні.
На могилу приносять розкішні
вінки
З пишних квітів садів України
Кароокі дівчата, стрункі юнаки –
І всміхаються гори й долини...
І щасливий Дніпро зустрічає дідів
І жінок – Батьківщини окрасу,
І гримить «Заповіт» безсмертного
спів
На високій могилі Тараса.
Виконується пісня на слова Т.Г.Шевченка
«Реве та стогне Дніпр широкий».
Годюк Вікторія Олександрівна,
методист комунального закладу «Корецький районний Будинок
культури і дозвілля»
«ВІД ПЕРШОЇ І ДО
ОСТАННЬОЇ ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»
У залі повністю вимикається світло. У
темряві тричі звучать «позивні» вечора: «Реве та стогне Дніпр широкий». Після
чого звучить запис.
Голос. Вельмишановні пані і панове, просимо вас зустріти і прийняти
серцем духовні обереги сьогоднішнього вечора: вогонь, який ми нині запалили в
Київському храмі Святої Софії, і голос калинової сопілки з її чистим звучанням
пралісів прадавньої землі Української.
Почесну місію
– запалити Святий Вогонь і доставити сюди, – доручено кращим студентам училища!
Заспівує сопілка, і під її мелодію в темряві
«свічкарі» несуть запалені свічі
Голос. Трепетне полум’я свічі, – долаючи простір і час, – допомагає нашим словом і помислом оберігати
Благословенне Світило. А голос калинової сопілки, – то сумний, як зимовий
вітер, а то ніжний, як шелест листочків берези, – співає про невмирущу
любов.
Свічі поставлено на відповідне місце. Спалахує
світло. Входить ведуча
Ведуча. Добрий день, шановні пані і панове!
Приступаючи до
складної і відповідальної теми «Від першої і до останньої поезії Тараса
Григоровича Шевченка», ми сумнівалися, як назвати нашу зустріч, щоб назва
точніше відповідала її суті. Шукали довго…по-різному, і зупинились… на Сповіді.
Ми
сподіваємося на приємне спілкування, аби наша Сповідь Вам видалася цікавою, а
головне – потрібною.
Отже, заспів.
Читець 1. Ще малим хлопченям вирушив Тарас, майбутній поет, у
дорогу, аби побачити оті залізні стовпи, що підпирають небо.
Яка ж тяжка
йому судилася дорога!.. Гай-гай! Та не одну ж крутую гору, в собі і за собою,
довелося йому подолати!..
А він таки
знайшов оті три стовпи! Три стовпи – це три субстанції, на яких тримається увесь
світ. Це Бог – Людина – Нація! І всі вони, ці три начала, проголошені в
Шевченківському «Кобзарі» вершинними. А осягнення їх і служіння їм стало сенсом
життя поета.
І ми,
відчуваючи потребу в розумінні оцих вершинних начал, хочемо бережно і тактовно
торкнутися теми «Від першої і до останньої поезії Тараса Григоровича Шевченка».
Ведуча. Так трапилось у моєму житті: тема долі і творчості Тараса
Григоровича Шевченка стала для мене головною. А доля української жінки-Матері в
поезіях поета стала для мене настільки близькою, що їхні думи і сльози стали
моїми. Разом з ними я шукала і сподівалася, щось знаходила, а щось втрачала.
А коли мені
ставало гірко, тоді як спасіння, я хапала голку…і хрестиком виводила на
полотні…
«Думи мої,
думи мої,
Лихо мені з
вами.
Нащо стали на
папері
Сумними
рядами!»
А часом і таке
бувало, – я впадала в розпач… І кому ж тоді було пожалітися? А нікому. І в мені
тоді зойком кричали Тарасові слова: «Україно, Україно! Серце моє, Ненько! Як
згадаю твою долю, заплаче серденько».
Я буду рада,
як цього рушника прилаштуєте десь біля Тараса Григоровича. Може, йому буде
тепліше.
А ще теплоти
нам додасть калинова сопілка, голос якої ще з правіку кує зозулею або
заливається соловієм, від чого калина розквітає, а дика рожа яріє.
Голос сопілки
допоможе перенестися на два століття назад і зупинитися в давньому
Санкт-Петербурзі, у знаменитій Академії мистецтв. Там, «на антресолях»,
найвищому поверсі, живе Великий поет – Тарас Григорович Шевченко.
Звучить сопілка
Ведуча. За одинадцять днів до смерті Тарас Григорович пише останній
вірш, останню свою поезію: «Чи не покинуть нам, небого?». Знесилений хворобою,
зусиллям волі він намагається перемогти жорстокий біль, а інтуїція підказує
йому, що смерть уже близько, зовсім близько. Поруч нікого нема. І Шевченко
береться за олівець… Цього останнього вірша він пише на офорті власного
портрета 14 лютого 1861 р. Другого дня, 15-го лютого, він завершує вірш.
Перша частина
вірша – це своєрідна дружня пропозиція Музі вирушити разом у дорогу, НА ТОЙ
СВІТ.
Однак який дивний
віршований жанр він обирає для ОСТАННЬОЇ поезії! Він бере глибоку іронію, яка
межує з сарказмом. Він каже: «Моя сусідонько убога!»
І починає він
з найважливішого і того, що тримає його на цьому світі.
З поезії:
«Чи не
покинуть нам, небого,
Моя сусідонько
убога,
Вірші нікчемні
віршувать?
Та заходиться
риштувать
Вози в далекую
дорогу,
На той світ,
друже мій, до Бога!»
У передсмертну
годину поет звертається до Музи… Тієї Музи, яка давно і владно кликала його до
поетичного слова.
«А ти,
пречистая, святая,
Ти, сестро
Феба молодая!
Мене ти в
пелену взяла
І геть у поле
однесла.
І на могилі
серед поля,
Як тую волю на
роздоллі,
Туманом сивим
сповила.
І колихала… і
співала…
І чари діяла…
А який же
пророчий був його початок! Адже йому було тоді лише 13 літ!
Читець 2. Мені тринадцятий
минало,
Я пас ягнята
за селом.
Чи то так
сонечко сіяло,
Чи так мені
чого було?
Мені так любо,
любо стало,
Неначе в бога…
Уже покликали
до паю,
А я собі у
бур'яні
Молюся богу… І
не знаю,
Чого
маленькому мені
Тоді так
приязно молилось,
Чого так
весело було?
Господнє небо
і село,
Ягня,
здається, веселилось!
І сонце гріло,
не пекло!
Та недовго
сонце гріло,
Недовго
молилось…
Запекло,
почервоніло
І рай
запалило.
Мов
прокинувся, дивлюся:
Село
почорніло,
Боже небо
голубеє –
І те помарніло.
Поглянув я на
ягнята –
Не мої ягнята!
Обернувся я на
хати –
Нема в мене
хати!
Не дав мені
бог нічого!..
І хлинули
сльози,
Тяжкі
сльози!.. А дівчина
При самій
дорозі
Недалеко коло
мене
Плоскінь
вибирала
Та й почула,
що я плачу,
Прийшла,
привітала,
Утирала мої
сльози
І поцілувала…
Неначе сонце
засіяло,
Неначе все на
світі стало
Моє… Лани,
гаї, сади!
І ми,
жартуючи, погнали
Чужі ягнята до
води.
Бридня!.. а й
досі, як згадаю,
То серце плаче
та болить,
Чому Господь
не дав дожить
Малого віку у
тім раю.
Умер би,
орючи, на ниві,
Нічого б на
світі не знав,
Не був би в
світі юродовим,
Людей і бога
не прокляв!..
Ведуча. А потім Муза, сестра Феба молодая, завела його до храму, до
майстерні Великого Брюллова! І перед талановитим художником відкрилися такі
дивні дива, від яких, як він казав, «не міг відвести своїх «духовних очей».
Муза вселяє в
нього глибоку віру, він здатен творити величні поетичні образи. Та поет
дослухається до власного внутрішнього голосу, до художньої правди і поетичної
честі:
«Я возвеличу
Малих отих
рабів німих!
Я на сторожі
коло їх
Поставлю
слово!»
Даруючи
радість натхненного слова, Муза торкнулася серця поета – і воно, зневажене,
забилося, затрепетало і заспівало… Заспівало «Тополею», «Причинною», «Вітром
буйним», «Садком вишневим коло хати». А згодом затужило-заплакало «Катериною»,
«Наймичкою», «Княжною», «Лілеєю», «Марією».
Мужніє поет,
мужніє і серце поета! І загорілося… Запалало «Розбитою могилою», «Гайдамаками»,
«Сном», «Кавказом». Загорілось, бо:
Читець 3. Споконвіку Прометея
Там орел
карає,
Що день божий
довбе ребра
Й серце
розбиває.
Розбиває та не
вип’є
Живущої крові,
–
Воно знову
оживає
І сміється
знову.
Не вмирає душа
наша,
Не вмирає
воля.
І неситий не
виоре
На дні моря
поле.
Не скує душі
живої
І слова
живого.
Не понесе
слави бога,
Великого бога.
Ми віруєм
твоїй силі
І духу живому.
Встане правда!
Встане воля!
І тобі одному
Помоляться всі
язики
Вовіки і віки.
Ведуча: А «мертвим і живим, і ненародженим землякам» Шевченко шле
«дружнєє посланіє»:
«Розкуйтеся,
братайтеся, –
У чужому краю
Не шукайте, не
питайте
Того, що
немає»»
Муза зробила
Тараса Григоровича великим поетом, однак за це йому довелося заплатити десятьма
роками заслання. Та й у тюрмі Шевченко кине своє гумористичне: «Та який же чорт
мене сюди заніс, як не оця бісова Муза».
Отже, Орські
степи… І наша добродійка-сопілка допоможе нам уявно перелетіти тисячі верст,
зупинитися в Кос-Аралі, побачити той плац, де поета «учили» солдатської муштри.
А ще відчути подих чужого, колючого степу. Степу, який Шевченко у своїх снах,
рано і пізно, бачив рідним і бажаним, розкішним і пахучим українським полем…
Читець 4. Ой, полечко-поле,
Туманом
повито,
А на тому полі
Два козаки
вбито.
Вбитий
козаченько – багата родина.
Другий козак
вбитий – бідна сирота.
Над багатим
сином –
Плаче вся родина.
А над сиротою
–
Молода
дівчина.
Над багатим
сином – висока могила,
А над сиротою
– червона калина.
Ведуча. Та й не муштра, не самотність виявилися для Шевченка такими
болючими. Найгірше, що пекло його душу і позбавляло сну, – це байдужість до нього української громади.
Читець 5. Либонь, уже
десяте літо,
Як людям дав я
«Кобзаря»,
А їм неначе
рот зашито,
Ніхто й не
гавкне, не лайне,
Неначе й не
було мене.
Не похвали
собі, громадо!
Без неї, може,
обійдусь,
А ради жду
собі, поради!
***
Мій Боже милий!
Як хотілось,
Щоб хто-небудь
мені сказав
Хоч слово
мудре; щоб я знав,
Для кого я
пишу? Для чого?
За що я
Вкраїну люблю?
Чи варт вона
огня святого?..
…Що я,
неначе лютая
змія
Розтоптана, в
степу здихає,
Захода сонця
дожидає.
Отак-то я
тепер терплю
Та смерть із
степу виглядаю,
А за що,
їй-богу, не знаю!
Ведуча. І тільки той гарт великої душі, що відзначує геніїв,
допоміг Шевченку перетерпіти байдужість і сліпоту людську, не звіритися в собі
самому і не втратити свої ідеали. Та й Муза поруч, підтримує:
«Нічого друже,
не журися!
В дулевину
себе закуй, (в залізо)
Гарненько Богу
помолися!
А на громаду
хоч наплюй, –
Вона – капуста
головата».
І за це, вже
їдучи із заслання, Шевченко складає Музі слова вдячності у триптиху: «Доля»,
«Муза», «Слава». У ньому Шевченко-поет співає Гімн Музі – її божественній
красі, просить говорити правду «неложними устами», а ще просить «молитву діяти
до краю».
Читець 6. О чарівниченько
моя!
Мені ти всюди
помагала,
Мене ти всюди
доглядала.
В степу,
безлюдному степу,
В далекій неволі,
Ти сіяла,
пишалася,
Як квіточка в
полі!
Із казарми
нечистої
Чистою, святою
Пташечкою
вилетіла
І понадо мною
Полинула,
заспівала
Ти,
золотокрила…
← повернутись